Αυξήθηκε το αλάτι στο ελληνικό ψωμί – Μόνο 2 στους 10 φούρνους τηρούν το (εθελοντικό) όριο
Κίνδυνους για την υγεία κρύβει η αυξημένη περιεκτικότητα σε αλάτι στο ψωμί που πουλάνε οι ελληνικοί φούρνοι,
Κίνδυνους για την υγεία κρύβει η αυξημένη περιεκτικότητα σε αλάτι στο ψωμί που πουλάνε οι ελληνικοί φούρνοι,
Ανησυχία για τη δημόσια υγεία προκαλεί το εύρημα του ΕΦΕΤ, σύμφωνα με το οποίο η περιεκτικότητα αλατιού στο ψωμί που πωλούν οι φούρνοι έχει αυξηθεί κατά 6,8% τα τελευταία 12 χρόνια. Η έρευνα του Ενιαίου Φορέα Ελέγχου Τροφίμων έδειξε ότι η μέση περιεκτικότητα σε αλάτι στο μη συσκευασμένο ψωμί που πωλείται στα αρτοποιεία αυξήθηκε από 1,32% το 2012 σε 1,41% το 2024.
Το όριο είναι που προβλέπει το Μνημόνιο Συνεργασίας (MoU) μεταξύ του ΕΦΕΤ και της Ομοσπονδίας Αρτοποιών Ελλάδας είναι 1,2%. Το τηρούν μόνο 19,4% των φούρνων, όταν το αντίστοιχο ποσοστό το 2012 ήταν 31,8%.
Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας συστήνει η ημερήσια πρόσληψη αλατιού να μην υπερβαίνει τα 5 γραμμάρια για τους ενήλικες, ωστόσο οι περισσότεροι Έλληνες καταναλώνουν σχεδόν διπλάσια ποσότητα, με δυσμενείς επιπτώσεις για την αρτηριακή πίεση και αύξηση του κινδύνου εμφάνισης καρδιοπαθειών, αγγειακών εγκεφαλικών επεισοδίων, νεφρικής νόσου και οστεοπόρωσης.
Ο ΠΟΥ εκτιμά ότι η μείωση της κατανάλωσης αλατιού στα συνιστώμενα επίπεδα θα μπορούσε να αποτρέψει έως και 2,5 εκατομμύρια θανάτους ετησίως σε όλο τον κόσμο.
Μετά την αποτυχία της εθελοντικής συμφωνίας για περιορισμό του αλατιού στο ψωμί, όλο και περισσότεροι ειδικοί θεωρούν ότι πλέον απαιτείται νομοθετική ρύθμιση. «Η Ελλάδα χρειάζεται μία ρεαλιστική, αλλά δεσμευτική πολιτική για το αλάτι», δήλωσε ο πρόεδρος του ΕΦΕΤ, Αντώνης Ζαμπέλας. «Ήρθε η ώρα η χώρα μας να περάσει από τις καλές προθέσεις σε πιο ουσιαστικές και συστηματικές δράσεις», πρόσθεσε, υπογραμμίζοντας ότι η μείωση της πρόσληψης αλατιού αποτελεί ένα από τα πιο αποτελεσματικά μέτρα πρόληψης χρόνιων νοσημάτων.
Οι φουρνάρηδες φοβούνται ότι η μείωση του αλατιού θα αλλάξει τη γεύση και θα οδηγήσει σε πτώση των πωλήσεων, ωστόσο οι υπέρμαχοί της υποστηρίζουν ότι η μείωση κατά 30-40% είναι εφικτή, δεν χρειάζεται αλλαγή συνταγής και δεν θα γίνει αντιληπτή στη γεύση.
Η μελέτη του ΕΦΕΤ αξιοποίησε δεδομένα κατανάλωσης της Πανελλαδικής Μελέτης Διατροφής και Υγείας (ΠΑΜΕΔΥ) του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών και δημοσιεύτηκε στις 27 Οκτωβρίου 2025 στο διεθνές επιστημονικό περιοδικό Nutrients (ανοιχτής πρόσβασης).
ολες οι ειδησεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο Newpost.gr