Διατροφή: Τα φυτικά υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα συνδέονται με καρδιακές παθήσεις, σύμφωνα με μελέτη
Οι εξαιρετικά επεξεργασμένες επιλογές μπορεί να είναι χωρίς κρέας, δεν είναι χωρίς κίνδυνο.
Οι εξαιρετικά επεξεργασμένες επιλογές μπορεί να είναι χωρίς κρέας, δεν είναι χωρίς κίνδυνο.
Θέλετε να μειώσετε τον κίνδυνο εμφάνισης χρόνιων ασθενειών και να ζήσετε περισσότερο, βοηθώντας παράλληλα τον πλανήτη; Επιλέγετε μια διατροφή με βάση τα φυτά, λένε οι ειδικοί.
Αυτό σημαίνει ότι μπορείτε να γεμίζετε το πιάτο σας με μακαρόνια με τυρί σε κουτί, κατεψυγμένη πίτσα με λαχανικά ή πατάτες τηγανιτές του φαστ φουντ και να τρώτε ένα ή τρία ντόνατ για επιδόρπιο;
Ενώ όλες αυτές οι εξαιρετικά επεξεργασμένες επιλογές μπορεί να είναι χωρίς κρέας, δεν είναι χωρίς κίνδυνο, δήλωσε ο Duane Mellor, εγγεγραμμένος διαιτολόγος και ανώτερος διδάσκων στην Ιατρική Σχολή Aston στο Μπέρμιγχαμ του Ηνωμένου Βασιλείου.
«Δεν μπορούμε πάντα να υποθέτουμε ότι η φυτική βάση σημαίνει υγιεινή, καθώς η ζάχαρη είναι φυτική βάση», δήλωσε ο Mellor σε ανακοίνωσή του.
«Πολλά τρόφιμα που δεν περιέχουν ζωικά προϊόντα, στα οποία περιλαμβάνονται τα μπισκότα, τα πατατάκια, τα γλυκά και τα αναψυκτικά, είναι τεχνικά φυτικής προέλευσης, αλλά δεν θα θεωρούνταν απαραίτητα ως μέρος μιας υγιεινής διατροφής από την πλειοψηφία των ανθρώπων».
Στην πραγματικότητα, η κατανάλωση τέτοιων φυτικών πρόχειρων τροφών αυξάνει δραματικά την κακή χοληστερόλη και την υπέρταση και μπορεί να οδηγήσει σε σχετικές καρδιακές παθήσεις και πρόωρο θάνατο, σύμφωνα με μια νέα μελέτη που οι συγγραφείς χαρακτηρίζουν «την πρώτη» που δείχνει ότι οι υπερ-επεξεργασμένες φυτικές τροφές συνδέονται με αύξηση του κινδύνου καρδιαγγειακών παθήσεων.
«Η κατανάλωση φυτικών προϊόντων μπορεί να είναι ευεργετική, λειτουργώντας ως προστασία έναντι προβλημάτων υγείας, ή μπορεί να αποτελεί κίνδυνο -όλα εξαρτώνται από το επίπεδο επεξεργασίας αυτών των τροφίμων», δήλωσε η επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης Renata Levy, ερευνήτρια στο Κέντρο Επιδημιολογικών Ερευνών στη Διατροφή και την Υγεία του Πανεπιστημίου του Σάο Πάολο, γνωστό ως Nupens/USP, στη Βραζιλία.
Τα υπερ-επεξεργασμένα τρόφιμα υφίστανται πολλαπλές βιομηχανικές διεργασίες, όπως θέρμανση, θραύση θρεπτικών συστατικών και πρωτεϊνών, χύτευση και συμπίεση, και έχουν προστεθεί χημικές ουσίες για την αισθητική αλλαγή του χρώματος, της οσμής, της γεύσης και της υφής.
Τα τρόφιμα αυτής της κατηγορίας έχουν διαμορφωθεί έτσι ώστε να είναι υπερ-γευστικά για τους ανθρώπινους γευστικούς κάλυκες και είναι συχνά εξαιρετικά βολικά, καθώς απαιτούν ελάχιστο ή καθόλου χρόνο προετοιμασίας.Τα μη επεξεργασμένα τρόφιμα περιλαμβάνουν φρέσκα φρούτα και λαχανικά, αυγά και γάλα.
Τα ελάχιστα επεξεργασμένα τρόφιμα περιλαμβάνουν μαγειρικά συστατικά όπως αλάτι, βότανα και έλαια, καθώς και τρόφιμα όπως κονσέρβες και κατεψυγμένα λαχανικά που συνδυάζουν μαγειρικά συστατικά με μη επεξεργασμένα τρόφιμα.
«Τα πρόσθετα τροφίμων και οι βιομηχανικοί ρύποι που υπάρχουν σε αυτά τα τρόφιμα μπορεί να προκαλέσουν οξειδωτικό στρες και φλεγμονή, επιδεινώνοντας περαιτέρω τους κινδύνους», δήλωσε η πρώτη συγγραφέας Fernanda Rauber, ερευνήτρια της Nupens/USP.
«Ως εκ τούτου, τα αποτελέσματά μας υποστηρίζουν τη στροφή προς επιλογές τροφίμων φυτικής προέλευσης που λαμβάνουν υπόψη το βαθμό επεξεργασίας για τη βελτίωση των αποτελεσμάτων της καρδιαγγειακής υγείας», ανέφερε η Rauber σε δήλωσή της.Τρώτε φρέσκα και κατεψυγμένα φυτά με ελάχιστη επεξεργασία
Η μελέτη, που δημοσιεύθηκε τη Δευτέρα στο περιοδικό The Lancet Regional Health – Europe, αξιοποίησε δεδομένα που συλλέχθηκαν από τη βρετανική βιοτράπεζα, μια διαχρονική μελέτη που περιλαμβάνει συμμετέχοντες από την Αγγλία, τη Σκωτία και την Ουαλία.
Περισσότεροι από 118.000 άνθρωποι ηλικίας 40 έως 69 ετών απάντησαν σε ερωτήσεις σχετικά με τη διατροφή τους. Οι πληροφορίες αυτές συνδέθηκαν αργότερα με τα αρχεία νοσοκομείων και τα αρχεία θνησιμότητας σχετικά με την ανάπτυξη παραγόντων καρδιαγγειακού κινδύνου.
Οι εξαιρετικά επεξεργασμένες τροφές από φυτά αύξησαν τον κίνδυνο καρδιαγγειακής νόσου κατά 5%, ενώ αύξησαν τον κίνδυνο πρόωρου θανάτου κατά 13%, σύμφωνα με τη μελέτη.
Οι ερευνητές διαπίστωσαν επίσης ότι κάθε 10% αντικατάσταση των φυτικών εξαιρετικά επεξεργασμένων τροφίμων με φρέσκα, κατεψυγμένα ή ελάχιστα επεξεργασμένα φυτά μείωσε τον κίνδυνο εμφάνισης καρδιαγγειακής νόσου κατά 7%, ενώ προσέφερε 13% μείωση του κινδύνου θανάτου από καρδιακές παθήσεις.
Η μελέτη εξέτασε επίσης τα φυτικά προϊόντα κρέατος, όπως τα λουκάνικα, τα νάγκετς και τα μπιφτέκια, τα οποία από τη φύση τους εμπίπτουν στον κάδο των υπερ-επεξεργασμένων. Ωστόσο, ήταν δύσκολο να προσδιοριστεί πόσο ακριβώς κινδύνευαν αυτά τα τρόφιμα, δήλωσε ο Peter Scarborough, καθηγητής υγείας του πληθυσμού στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης στο Ηνωμένο Βασίλειο. Ο ίδιος δεν συμμετείχε στη μελέτη.
«Οι εναλλακτικές λύσεις κρέατος με βάση τα φυτά αποτελούν μόνο το 0,5% του συνόλου των φυτικών υπερ-επεξεργασμένων τροφίμων που περιλαμβάνονται σε αυτή τη μελέτη», ανέφερε ο Scarborough σε δήλωσή του.
Πάνω από το ήμισυ των φυτικών υπερ-επεξεργασμένων τροφίμων που μελετήθηκαν στην εργασία ήταν συσκευασμένα ψωμιά, αρτοσκευάσματα, ψωμάκια, κέικ και μπισκότα.
«Επομένως, είναι πολύ δύσκολο να συμπεράνουμε από αυτό το έγγραφο ότι οι εναλλακτικές λύσεις κρέατος με βάση τα φυτά είναι κακές για την υγεία σας», πρόσθεσε ο Scarborough.
Επιπλέον, πολλά από όσα αναφέρονται στην εργασία είναι ήδη γνωστά, δήλωσε ο Tom Sanders, ομότιμος καθηγητής διατροφής και διαιτολογίας στο King’s College του Λονδίνου, ο οποίος δεν συμμετείχε στη μελέτη.
«Είναι ευρέως αποδεκτό ότι οι καλά ισορροπημένες δίαιτες με βάση τα φυτά, όπως η μεσογειακή ή η δίαιτα DASH, είναι ευνοϊκές για την καρδιαγγειακή υγεία και αυτές ήδη δίνουν έμφαση στην αποφυγή ανθυγιεινών τροφίμων, όπως τα πατατάκια κ.λπ., τα ποτά με ζάχαρη, τα κέικ, τα μπισκότα και τα γλυκίσματα», ανέφερε σε δήλωσή του.
«Τα τελευταία αυτά τρόφιμα είναι ανθυγιεινά ανεξάρτητα από το αν παρασκευάζονται βιομηχανικά ή σπιτικά».
Με πληροφορίες από CNN
ολες οι ειδησεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο Newpost.gr